dimarts, 30 de març del 2010

El secret de l’èxit del Barça


La qualitat de la gespa s’ha convertit en una eina clau en la practica del futbol d’alta competició. Des de les primeres files de la tribuna del Camp Nou s’observa una frondosa i espessa catifa verda que et convida a fer-hi una becaina més confortablement que en qualsevol matalàs d’última generació. És una gespa pensada i preparada per tal que la pilota hi llisqui a gran velocitat i el vot sigui perfecte, és la llavor de l’excel•lent joc que practica el Barça. La cura de la gespa és una feina ben feta que realitza Royal Verd del Grup Morera, empresa que ha desenvolupat una gran cultura corporativa: orientant l’empresa cap als clients, valoritzant la innovació i la última tecnologia. Royal Verd ha demostrat la seva personalitat liderant una jornada tècnica amb el títol “La gespa com a base del futbol i imatge del club“, amb la participació dels millors professionals de l’Estat, en l’àmbit del manteniment dels camps de futbol.
I pensar que tot va començar en una petita botigueta a Olot al 1955, la llavor d’una gran empresa, amb la compravenda de productes del camp. Al 1970, s’inaugura el primer Agrocomerç a Olot que representarà el primer model de punt de venda , que desprès s’instal•larà a Vic, Girona, Figueres, Ripoll, Les Preses, La Vall d’en Bas i la Bisbal d’Empordà. L’empresa prospera i innova, sense deixar el sector primari, i crea una empresa dedicada a les gespes i a la jardineria esportiva i a l’oci. Posa en marxa una divisió dedicada a l’alimentació d’animals de companyia. Les marques del Grup Morera són: Llavors Morera, Royal Verd, Morera Agrocomerç, Murri i Kebó. L’empresa té 75 treballadors i factura 15 milions d’euros anuals.
Ara que les xarxes socials i a la televisió tothom parla del famós anunci que comença dient: ” quin és el secret del seu èxit es preguntava tothom”.
Una de les respostes que s’han oblidat és: La gespa!

dissabte, 13 de març del 2010

L’acció social de les empreses!

L’acció social empresarial no és exclusivament màrqueting sinó una forma de comprendre l’aportació a la societat de l’empresa. La Responsabilitat Social Corporativa ha aportat un canvi de paradigma a l'hora d’entendre l’empresa i la seva relació amb l’entorn, cosa que permet obtenir grans resultats. I no únicament de caire econòmic. La reputació corporativa de l’empresa vindrà donada per la seva capacitat de generar valor i respondre als interessos dels seus accionistes, col•laboradors, clients, proveïdors i de la societat en general. Però tot això va molt més enllà del que s’espera legalment de l’empresa. Si les empreses actuen responsablement no hi ha dubte que els consumidors els premiaran amb la seva fidelitat i lleialtat. Els nous gestors d’empreses saben que darrere dels projectes empresarials hi ha persones que tenen somnis i que els resultats es poden aconseguir creant valor al conjunt de la societat. Els plans socials no només fan possible l’orgull corporatiu intern, tenen un efecte d’aproximació a la societat en general, sobretot en aquests moments en què pot semblar que ningú no dóna res a canvi de res. Actualment es demana a les empreses un equilibri constant entre el següent triplet del compte de resultats: 1. Transparència i eficàcia econòmica. 2. La gestió respectuosa amb el medi ambient. 3. La gestió social tant interna com externa. Aquest és un equilibri francament difícil. Hi ha empreses a les quals les diferencia una especial sensibilitat cap a les persones, no per motius de negoci, sinó per filosofia d’empresa. Sobretot, patrocinen solidaritat i difusió cultural. Vaig assistir a un esdeveniment que aconseguí sumar solidaritat i difusió cultural: era el primer acte del Centenari de la Cambra de Comerç de Girona, un concert benèfic de Josep Carreras a l’Auditori de Girona, els beneficis del qual van anar a la seva fundació contra la leucèmia. La Fundació Josep Carreras contra la leucèmia va néixer l’any 1988 amb la intenció de trobar una curació per a tots els malats de leucèmia. Vull esperonar les empreses que estiguin pensant a fer una acció social, i més si pretenen l’objectiu de sumar solidaritat i difusió cultural, es posin en contacte amb organitzacions com: la Fundació Josep Carreras contra la leucèmia i contribueixin a finançar la lluita contra la leucèmia. http://www.fcarreras.org/

dilluns, 8 de març del 2010

La família: un risc calculat.


Crítica del llibre “Pla de vol” publicada al Núm.259 Març - Abril 2010 de la Revista de Girona.

La gran aventura de l’empresa familiar és fruït d’una col•laboració a sis mans entre l’empresari Josep Lagares, el periodista Martí Gironell i el titular de la Càtedra d’Empresa Familiar a l’IESE Josep Tàpies. Entre la ficció i l’autoajuda, l’obra ens relata com el protagonista que dirigeix una empresa familiar es reuneix amb un grup de 300 paracaigudes al desert d’Arizona per batre un rècord tal volta irrealitzable. El repte és volar units en caiguda lliure i en formació durant com a mínim tres segons, a 200 quilòmetres per hora. La metodologia, la comunicació interna i l’organització eficaç del grup utilitzada en l’acurada preparació per a la consecució del rècord fan reflexionar el protagonista i l’encaminen a reorientar la direcció i l’estratègia de l’empresa familiar.
Val a dir que la temàtica de com s’ha de gestionar una empresa familiar és matèria d’investigació de les escoles de direcció d’arreu del món. Tanmateix, a les nostres contrades el 97% de les empreses són familiars.
Al llibre hi trobem diverses citacions que ens fan “meditar”. La del fundador de l’empresa familiar, l’avi Mateu: “L’èxit és un mal mestre. Sedueix les persones intel•ligents fent-les creure que mai poden perdre”. De d’altres n’extraiem idees o il•lusions, com a la de l’omnipresent Barack Obama: “Cadascun de nosaltres pot perseguir els seus somnis individuals, però cal que continuem junts com una família perquè les properes generacions també puguin perseguir els seus propis somnis”. Algunes ens ajuden a millorar: la cançó Ítaca de Lluís Llach. Tot i això, els autors abusen fins a tres vegades del tòpic: “Parlant la gent s’entén”.
Un llibre de lectura fàcil i àgil, tot i que potser s’agrairia que els ingredients de ficció tinguessin més grapa i consistència. L’aportació més original i rellevant? Potser l’epíleg, que és una eina útil per acarar amb èxit els desafiaments que suposen les peripècies i els equilibris familiars.


Pla de vol
Martí Gironell, Josep Lagares i Josep Tàpies.
Editorial La Magrana
www.rballibres.com
169 pàgines

http://www.revistadegirona.cat/


dimecres, 3 de març del 2010

Darrere el teu benestar hi ha l'empresa!


En les últimes dècades, la defensa dels valors de l’empresa s’ha fet difícil, a l ‘Estat Espanyol, sobretot en el camp polític, intel•lectual i dels mitjans de comunicació, perquè ha estat víctima de les modes que s’han presentat com a progressistes. Aquests sectors juntament amb els mitjans de comunicació han posat al mateix sac a especuladors i empresaris. Els empresaris, a diferència dels especuladors, són líders que gestionen l’empresa amb vocació de perdurabilitat. Per mi un empresari és una persona que té una idea, unes habilitats i sobretot té l’audàcia de fer-la realitat.
La Cambra de Comerç de Girona celebra el seu Centenari, en motiu d’aquesta celebració la Cambra vol posar l’accent en la contribució que fa l’empresa al benestar de la nostra societat, fomentant la cohesió social i el progrés. Per això ha posat un mural a la façana de la corporació amb la voluntat d’enviar el següent missatge: “Darrere el teu benestar hi ha l’empresa”. Una expressió que serveix d’homenatge i reconeixement a l’empresa. Cal recordar que l’empresa és la suma de treballadors i empresaris.
Per molts anys Cambra de Comerç de Girona!